Úspěch, jak na něj?

Úspěch, co za ním stojí a co mají úspěšní obchodníci společného?

Pokud si promluvíte s úspěšnými obchodníky nebo pročtete mnoho knih od obchodníků, kteří dosáhli úspěchu, nejspíše zjistíte, že něco mají společného. Každý to definuje jinak, ale na pojmenování v tu chvíli nezáleží.

Když si představíte úspěšného obchodníka, možná se Vám v mysli vytvoří obraz odhodlaného muže v kravatě s americkým úsměvem, jak můžete vidět na reklamních poutačích mnohých společností.

Úspěch

Je to, ale přesně naopak. Úspěšní obchodníci sice potřebují odhodlání, ale jejich hlavní předností je trpělivost a upřednostnění logiky a přemítání nad akcí a jednáním. Vítězství na trhu sice přináší radost a úsměv do tváře, ale stejně tak prohry přináší zklamání. A zklamání a moment nevyrovnanosti prohry z Vás zajisté udělá na ten moment horšího obchodníka, který se neřídí dle logiky, ale dle chtíče dohnat ztrátu. Ale udělá to samé s Vámi pocit štěstí po výhře? Udělá z Vás na ten moment lepšího obchodníka? Zcela určitě ne, šance budete mít pořád stejné (spíše horší pro ty, kteří v tu chvíli dostanou pocit nepřemožitelnosti). Proto se úspěšní obchodníci snaží vyvarovat přenášení jakýchkoli emocí do svého obchodování. Není to samozřejmě nic lehkého, ale je to dovednost, která se dá naučit jako každá jiná. Cesta k ní samozřejmě vede skrze sebepoznání a velké množství sebekontroly, ale jakmile obchodník pochopí, že tato těžká práce je třeba udělat a právě za ni má vůbec nějakou šanci dostat to, po čem tak touží, má cestu otevřenu.

Úspěch obchodníků většinou necharakterizuje nějaký sofistikovaný přístup, který nikdo jiný nepoužívá, ani nějaký vrozený šestý smysl.

 

Dle mých skromných poznatků je úspěšný obchodník a jeho úspěch charakterizován těmito vlastnostmi:

1)      Je emocionálně vyrovnaný. Dokáže k trhu přistupovat čistě logicky. Nepřistupuje k trhu dle toho, co od něj chce, ale jen dle toho co mu může trh nabídnout. Nepřenáší do svého obchodování své emoce, křivdy, chtíče (trhu na nich opravdu nezáleží – a on si to uvědomuje).

2)      Je trpělivý. Uvědomuje si, že to co od trhu chce, jsou peníze a ne vždy je na trhu situace, kdy jsou šance v jeho prospěch. Proto čeká jen na příležitosti, které splňují otestovaná kritéria a jsou velkou mírou nakloněny jeho plánům.

3)      Umí kontrolovat riziko. Rozumí tomu, že je sice lákavé zdvojnásobit si účet na jediném obchodu, ale ví, že i pokud by ho několikrát za sebou zdvojnásobil, může poté i jediným obchodem celý vymazat a žádné peníze si nikdy nevybere. Proto dodržuje svůj plán a riskuje maximálně 5% svého kapitálu na obchod.

4)      Zachovává logiku a nezajímá ho jen číselná hodnota stavu účtu. Nezavírá obchody, které přinášejí zisk, a zavírá okamžitě obchody, které ztratily potenciál. Nenechává příliš místa náhodě.

5)      Používá selský rozum.

 

Často dodržení některých z těchto pravidel může potlačovat naše základní lidské tužby, proto je dosáhnout úspěchu na trhu tak těžké a tak málo obchodníků to dokáže dlouhodobě.

Většinou čím rychleji chceme uspět a čím více obchodujeme, tím rychleji dovedeme náš účet ke zkáze. Obraťte rovnici a zamyslete se nad tím co je to, co od trhu ve skutečnosti chcete. Většina obchodníků totiž od trhu dostává právě to, co chce, i když to ani netuší a nejsou to právě peníze, ale o tom až příště v rámci psychologie.